PRIVACY VERKLARING
BV SCHEIRLYNCK & DERMAUT ADVOCATEN
1. Algemeen – doel van deze privacy policy
1.1. Deze privacy policy van ‘Scheirlynck & Dermaut advocaten’ beoogt een behoorlijke en transparante verwerking van uw persoonsgegevens te garanderen. De privacy policy is van toepassing op de verwerking van uw persoonsgegevens, met inbegrip van de verwerking ervan op of via onze website, en wenst u daarover te informeren. Wij raden u aan deze privacy policy nauwkeurig te lezen.
1.2. Het advocatenkantoor is verantwoordelijk voor de verwerking van de persoonsgegevens die u zelf verschaft of die worden verkregen bij een bezoek aan de website. Als verwerkingsverantwoordelijke treffen wij alle passende maatregelen om de verwerking uit te voeren conform de geldende wetgeving inzake gegevensbescherming, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (EU) 2016/679 van 27 april 2016 (hierna: “AVG”). De aangestelden en medewerkers van het advocatenkantoor, alsook dienstverleners die zij inschakelt en die toegang hebben tot uw persoonsgegevens, hebben evenzeer de verplichting de AVG na te leven.
1.3. Deze privacy policy wordt elektronisch of op papier aan u ter beschikking gesteld en is steeds te raadplegen onder de rubriek ‘Privacy Policy’ op de Website. In geval van verzoeken of bijkomende vragen kunt u steeds een e-mail richten aan het kantoor.
1.4. Het advocatenkantoor behoudt zich het recht voor om deze privacy policy op elk moment te wijzigen. Aanpassingen zullen bekend gemaakt worden op de Website.
2. Contactgegevens advocatenkantoor
Advocaten Scheirlynck en Dermaut BV (KBO 0707.565.609)
Statiestraat 6 – 8630 Veurne
Tel. 058/33.05.11
Fax. 058/33.06.11
Mail: mailto:info@sd-advocaten.be
Website: http://www.sd-advocaten.be/
3. Doeleinden voor de verwerking van uw persoonsgegevens
3.1. Het advocatenkantoor verwerkt uw persoonsgegevens voor volgende doeleinden:
-
Het cliëntenbeheer, aanmaken en beheren van het cliëntenbestand;
-
Om met u contact te houden en te communiceren en u de nodige inlichtingen te verschaffen over de diensten van het kantoor;
-
Voor het sluiten en uitvoeren van de opdracht die u het kantoor toevertrouwt. De dienstverlening kan onder meer betrekking hebben op adviesverlening, bijstand bij bemiddeling en/of onderhandeling, bijstand bij een procedure en optreden als (bijzonder) lasthebber;
-
Administratie, facturatie, boekhouding;
-
Het naleven van toepasselijke wetgeving;
-
Het optimaliseren van haar dienstverlening en de expertise van haar advocaten door het verzamelen van casuïstiek.
3.2. Uw persoonsgegevens kunnen ook gebruikt worden voor ‘direct marketing’. Dat betekent dat u informatie kan worden toegestuurd over de activiteiten en diensten van het kantoor, alsook over bepaalde juridische topics.
3.3. De verwerking van uw persoonsgegevens gebeurt niet met het oog op geautomatiseerde individuele besluitvorming noch voor profilering. Profilering is elke vorm van geautomatiseerde verwerking waarbij aan de hand van uw persoonsgegevens bepaalde persoonlijke aspecten worden geëvalueerd, met name met de bedoeling uw beroepsprestaties, economische situatie, gezondheid, persoonlijke voorkeuren, interesses, betrouwbaarheid, gedrag, locatie of verplaatsingen te analyseren of te voorspellen.
4. Wat is de juridische basis voor de verwerking van uw persoonsgegevens?
4.1. Het advocatenkantoor verwerkt uw persoonsgegevens indien:
-
Dit noodzakelijk is voor het sluiten en/of de uitvoering van de opdracht die u ons toevertrouwt;
-
U uw toestemming hebt gegeven;
-
Dit noodzakelijk is voor de behartiging van de gerechtvaardigde belangen van het kantoor (waaronder verweer tegen aansprakelijkheidsvorderingen, het instellen van rechtsvorderingen of voor direct marketing);
-
Zij daartoe verplicht is op basis van de wet (o.m. witwaswetgeving).
4.2. Uw akkoord met onderhavige privacy policy wordt beschouwd als ondubbelzinnige toestemming om uw persoonsgegevens te verwerken, op de wijze zoals in dit document uiteengezet en na daarover goed te zijn geïnformeerd.
5. Welke persoonsgegevens verwerken wij en op welke wijze?
5.1. In het kader van het sluiten en/of de uitvoering van de overeenkomsten die u met het kantoor aangaat, kunnen wij volgende (persoons)gegevens verwerken:
Voor natuurlijke personen:
Naam, voornaam, telefoon- en faxnummer, e-mailadres, geboortedatum en -plaats, ondernemingsnummer, rijksregisternummer of paspoortnummer, domicilieadres en eventueel verblijfsadres, beroep, gebruikelijk rekeningnummer, kopie van identiteitskaart of paspoort, kopie van KBO-inschrijving, alsook alle of een gedeelte van voormelde (persoons)gegevens van eventuele lasthebber(s) van deze natuurlijke personen;
Voor rechtspersonen:
Rechtsvorm, vennootschapsnaam, handelsnaam, maatschappelijke zetel, uitbatingszetel, KBO-nummer, BTW-nummer, telefoon- en faxnummer, e-mailadres, kopie van oprichtingsakte en/of statuten, gebruikelijk rekeningnummer, alsook alle of een gedeelte van voormelde gegevens van bestuurders, aandeelhouders, begunstigden, contactpersonen of lasthebbers.
5.2. Er worden tevens gerechtelijke en/of strafrechtelijke gegevens verwerkt indien dat noodzakelijk is voor de verdediging van uw belangen als cliënt of noodzakelijk voor het instellen, uitoefenen of onderbouwen van een rechtsvordering.
5.3. De verwerking van bovenvermelde (persoons)gegevens is noodzakelijk voor de doeleinden die in art. 3 van huidige policy worden omschreven.
6. Wie kan uw persoonsgegevens ook ontvangen en/of verwerken (naast het advocatenkantoor)?
6.1. Onderstaande ondernemingen, instellingen of entiteiten kunnen eveneens uw persoonsgegevens ontvangen en/of verwerken (al dan niet als verwerker in opdracht of op instructie van het advocatenkantoor):
-
De individuele advocaten en hun respectievelijke vennootschappen, alsook externe advocaten of vervangers die (in onderaanneming) hun diensten verlenen;
-
Deurwaarders, notarissen, experts, vertalers, accountants of revisoren;
-
De stafhouder en de instellingen gelinkt aan het beroep van advocaat;
-
De IT-provider in het kader van beheer, onderhoud, ondersteuning en hosting van de Website en de IT- infrastructuur van de advocaten;
-
Bepaalde online diensten zoals Digitaal Platform voor de Advocaat, e-Deposit (voor online neerlegging van conclusies en stukken), DPA-Deposit,…;
-
De accountant(s) van het kantoor, alsook hun verzekeraar(s);
-
Cel voor Financiële Informatieverwerking van de FOD Financiën;
-
Externe dienstverleners, onderaannemers of leveranciers waarmee het advocatenkantoor samenwerkt;
6.2. Derden aan wie het advocatenkantoor gerechtigd of verplicht is persoonsgegevens door te geven, kunnen hun vestiging zowel buiten als binnen de EU hebben. Het advocatenkantoor kan niet verantwoordelijk noch aansprakelijk gesteld worden voor de verdere verwerking van uw persoonsgegevens door derden.
7. Waar, hoe en hoe lang bewaren wij uw persoonsgegevens?
7.1. Uw persoonsgegevens worden opgeslagen op een beveiligde server.
7.2. Uw persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan nodig om de in artikel 3 bepaalde doeleinden te bereiken, onverminderd bijzondere wettelijke bepalingen die op de bewaring of verwerking van toepassing kunnen zijn. Zo onder meer is het advocatenkantoor wettelijk verplicht uw persoonsgegevens bij te houden gedurende minstens 5 jaar na het beëindigen van haar opdracht, in het kader van haar beroepsaansprakelijkheid.
8. Wat zijn uw rechten?
8.1. Aan uw recht op informatie omtrent de modaliteiten van de verwerking van uw persoonsgegevens wordt tegemoetgekomen door kennisgeving van onderhavige privacy policy.
8.2. U hebt het recht om ons te verzoeken om:
- Uw persoonsgegevens in te zien en/of te verbeteren en/of de verwerking die op u betrekking heeft te beperken;
- Kosteloos één kopie te verkrijgen van de gevraagde informatie, waarbij voor navolgende verzoeken een administratievergoeding kan worden aangerekend;
- Uw persoonsgegevens te verwijderen, tenzij de verwerking ervan vereist is voor:
• de uitoefening van het recht op vrijheid van meningsuiting en informatie;
• het nakomen van een wettelijke verplichting;
• het instellen, uitoefenen of onderbouwen van een rechtsvordering.
8.3. U kunt bezwaar maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens. Voor de verwerking voor doeleinden van direct marketing kan dat op elk moment en kosteloos.
8.4. U kunt uw persoonsgegevens laten overdragen aan een andere verwerkingsverantwoordelijke, zo onder meer een advocaat die ons advocatenkantoor opvolgt.
8.5. Indien de verwerking van uw persoonsgegevens gebaseerd is op uw toestemming (zie artikel 4 supra), hebt u het recht om uw toestemming steeds in te trekken. De intrekking heeft evenwel geen retroactieve werking en laat de rechtmatigheid van de eerdere verwerking op basis van uw toestemming onverlet.
8.6. U hebt het recht om klacht in te dienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit en kunt ook het advocatenkantoor contacteren inzake klachten via bovenstaande coördinaten.
8.7. De uitoefening van uw rechten, zoals hierboven uiteengezet, is afhankelijk van de vereisten en voorwaarden zoals bepaald in de AVG.
9. Wat zijn onze verplichtingen?
9.1. Wij nemen alle nodige beveiligingsmaatregelen ter bescherming van uw persoonsgegevens, onder meer inzake toegangscontrole, fysieke en operationele veiligheid, en in het bijzonder met betrekking tot de IT-infrastructuur.
9.2. Wij houden een register van onze verwerkingsactiviteiten bij waarin ook de (categorieën van) verwerking van uw persoonsgegevens wordt beschreven.
9.3. Wij werken mee met de bevoegde gegevensbeschermingsautoriteiten (op hun verzoek).
9.4. Wij zullen, waar nodig en/of verplicht, beveiligingsincidenten en datalekken (met inbegrip van onrechtmatige verwerking, verlies, onbeschikbaarheid, vernietiging, beschadiging of niet toegelaten verspreiding van uw persoonsgegevens) onmiddellijk aan de Gegevensbeschermingsautoriteit melden en dit uiterlijk 72 uur na kennisname daarvan, dit onder de voorwaarden zoals bepaald in de AVG.
9.5. Het advocatenkantoor is niet verplicht om een Data Protection Officer (“functionaris voor de gegevensbescherming”) aan te stellen noch om Data Protection Impact Assessments (“gegevensbeschermingseffectbeoordelingen”) uit te voeren. De verwerking van persoonsgegevens door een individuele advocaat kan immers niet als een grootschalige verwerking worden beschouwd (zie overweging 91 van de AVG).