top of page

ALGEMENE VOORWAARDEN

BV SCHEIRLYNCK & DERMAUT ADVOCATEN

1. Partijen en toepassingsgebied

1.1. Op elke overeenkomst met BV Scheirlynck & Dermaut advocaten (het “Kantoor”) zijn deze voorwaarden van toepassing, met uitsluiting van die van “de Cliënt”. Bijlagen en bijzondere voorwaarden verbonden met de overeenkomst worden geacht er integraal deel van uit te maken. Telkens de cliënt beroep doet op het kantoor, wordt de cliënt geacht deze voorwaarden aanvaard te hebben, zowel ten aanzien en ten gunste van het kantoor, als van haar advocaten en aangestelden. Het kantoor behoudt zich het recht voor om deze algemene voorwaarden te allen tijde te wijzigen, mits kennisgeving aan de Cliënt.
1.2. Afwijkende afspraken moeten schriftelijk worden overeengekomen en vervangen enkel het beding waarvan zij afwijken. Zij laten de overige bepalingen onverlet.
1.3. De advocaten verbonden aan het kantoor leveren hun diensten in naam en voor rekening van BV Scheirlynck & Dermaut. Dit is een besloten vennootschap met zetel te 8630 Veurne, Statiestraat 6 en ondernemingsnummer 0707.565.609. Het Kantoor telt actueel twee vennoten: Patricia Scheirlynck en Celestine Dermaut, beiden verbonden aan de balie West-Vlaanderen (hoofdinschrijving). Patricia Scheirlynck oefent haar activiteit als advocaat in naam en voor rekening van het Kantoor uit via BV Sopalex met zetel te 8630 Veurne, Statiestraat 6 en ondernemingsnummer 0700.189.946. Celestine Dermaut oefent haar activiteit als advocaat in naam en voor rekening van het Kantoor uit via BV Conselio met zetel te 9870 Olsene, Houtstraat 82 en ondernemingsnummer 0698.986.552.
1.4. Het kantoor is de enige contractpartij van de Cliënt voor de dienstverlening die wordt verstrekt door de vennoten, medewerkers, stagiairs of aangestelden. Alle opdrachten worden uitsluitend aanvaard en uitgevoerd door het Kantoor, zelfs indien het de expliciete of impliciete bedoeling is van de Cliënt de opdracht toe te vertrouwen aan één van de advocaten van het Kantoor. 
1.5. De Cliënt-rechtspersoon zal onderhavige voorwaarden tegenwerpelijk maken aan haar bestuurders, zaakvoerders, aandeelhouders, personeel, tussenpersonen en onderaannemers, die er tevens door gebonden zijn.

 

2. Opdracht

2.1. Het kantoor zal “de Opdracht”, voorwerp van de samenwerking, met de nodige professionaliteit en naar best vermogen uitvoeren. Dat betreft een inspannings- en geen resultaatsverbintenis. 
2.2. De opdracht van het Kantoor kan o.m. betrekking hebben op adviesverlening, bijstand bij bemiddeling en onderhandeling, procedure of optreden als (bijzonder) lasthebber. Het voorwerp van de dienstverlening kan vormvrij worden vastgelegd en tevens blijken uit correspondentie, (zelfs stilzwijgende) aanvaarding van prestaties of betaling van erelonen.
2.3. De Cliënt verbindt zich ertoe om tijdens de gehele duur van de Opdracht alle noodzakelijke gegevens en inlichtingen, desgevallend gestaafd met stukken, aan het Kantoor te verstrekken. De Cliënt staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de door of namens hem aan het Kantoor verstrekte informatie. 
2.4. Een advies steunt op de wetgeving en de bestaande administratieve en gerechtelijke interpretaties die op die datum van toepassing zijn, zonder verplichting voor het Kantoor om achteraf automatisch aanpassingen door te voeren ingevolge veranderingen.
2.5. Derden kunnen aan de verrichte werkzaamheden en resultaten daarvan op geen enkele wijze rechten ontlenen, behoudens de uitdrukkelijke schriftelijke goedkeuring door het Kantoor, waarin steeds een aansprakelijkheidsbeperking vervat zal zitten. De Cliënt vrijwaart het Kantoor tegen alle aanspraken van derden die op enige wijze verband houden met of voortvloeien uit de opdracht van de Cliënt en/of werkzaamheden die voor de Cliënt zijn verricht. 
2.6. Adviezen binden de autoriteiten en rechtbanken niet.

3. Erelonen en uitgaven

3.1. Tenzij andersluidend akkoord wordt het ereloon berekend volgens uurtarieven die bij aanvang van het dossier worden gecommuniceerd. Daarbovenop worden algemene administratieve kosten en een eenmalige dossierkost in rekening gebracht. Een afwijkende berekeningswijze is mogelijk naargelang de aard, complexiteit, hoogdringendheid of het resultaat van de zaak. Het Kantoor kan de uurtarieven periodiek herzien mits voorafgaande mededeling van de aanpassing aan de Cliënt.
3.2. Erelonen, kantoorkosten en voorgeschoten uitgaven worden periodiek aangerekend naarmate de werkzaamheden in een dossier vorderen. Het kantoor kan provisies vragen op erelonen of kosten, die later in mindering worden gebracht van een tussentijdse factuur of eindfactuur. De Cliënt kan te allen tijde een overzicht vragen van de geldende uurtarieven en forfaitaire kosten van het Kantoor, alsook van de op dat tijdstip reeds geleverde prestaties in het dossier. 
3.3. Indien het kantoor de opdracht voor meerdere Cliënten uitvoert, zijn zij allen hoofdelijk en ondeelbaar tot betaling van de ereloonstaten gehouden.
3.4. Onverminderd eerdere (al dan niet stilzwijgende) aanvaarding, wordt de Cliënt onweerlegbaar geacht een ereloonstaat van het Kantoor aanvaard te hebben bij gebrek aan gemotiveerd schriftelijk protest binnen de 8 dagen na factuurdatum. 

4. Betaling

4.1. Ereloonstaten zijn betaalbaar te Veurne binnen een termijn van 15 kalenderdagen na verzending. 
Indien het bedrag onbetaald blijft op vervaldag, ontvangt de particuliere Cliënt kosteloos een herinnering. Na het verstrijken van 14 kalenderdagen na die schriftelijke herinnering zal elk onbetaald bedrag verhoogd worden met nalatigheidsintresten, gerekend volgens de wettelijke intrestvoet, en een schadebeding van maximaal € 20 als het verschuldigde saldo ≤ € 150; € 30 vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag boven € 150 en € 65 vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag boven de € 500, met een maximum van € 2.000.
Voor de Cliënt-Ondernemer wordt elk op de vervaldag onbetaald bedrag van rechtswege en zonder aanmaning verhoogd met een conventionele intrest gerekend volgens de wet op de betalingsachterstand bij handelstransacties, alsook een forfaitaire schadeloosstelling van 10%, met een minimum van € 250 per factuur. 
Dit alles onverminderd de innings- en gerechtskosten en het recht om hogere schade te bewijzen en op de Cliënt te verhalen.
4.2. Bij niet betaling van een (gedeelte van) een staat op de vervaldag, wordt het saldo van alle andere, zelfs niet vervallen staten, van rechtswege en onmiddellijk opeisbaar.
4.3. Indien een factuur of provisienota niet tijdig betaald wordt heeft het Kantoor het recht om de uitvoering van de werkzaamheden te schorsen tot op het ogenblik van integrale betaling of de samenwerking stop te zetten. Het kantoor is niet aansprakelijk voor schade die daarvan het gevolg is.

5. Derdengelden

5.1. Het Kantoor stort alle bedragen die zij voor rekening van de Cliënt op haar derdenrekening ontvangt, zo snel mogelijk aan hem door. Het Kantoor mag op de bedragen die zij ontvangt voor rekening van de Cliënt de sommen inhouden tot vereffening van openstaande en nog niet vervallen staten. 
5.2. In geen geval is het Kantoor aansprakelijk t.o.v. de Cliënt indien de financiële instelling waar de derdenrekening wordt aangehouden failliet gaat, nalatig is of handelingen stelt die voor hem nadelig kunnen zijn

6. Beroep op derden

6.1. Het Kantoor mag voor de uitvoering van de Opdracht beroep doen op derden en zal bij die selectie de nodige zorgvuldigheid aan de dag leggen. Het kan daarbij o.m. gaan om (al dan niet Belgische) notarissen, advocaten, revisoren, financiële tussenpersonen en vertalers. De Cliënt aanvaardt dat zijn persoonsgegevens door het Kantoor aan voornoemde derden kunnen worden doorgegeven.
6.2. Indien het inschakelen van derden gebeurt met akkoord of medeweten van de Cliënt (hetgeen o.m. blijkt uit het feit dat de Cliënt wordt betrokken in de communicatie en/of het geheel of gedeeltelijk betalen door de Cliënt van erelonen of kosten van deze derde), ontstaat de rechtsverhouding exclusief tussen deze derde en de Cliënt, die geacht wordt van bij aanvang rechtstreeks met deze derde te hebben gecontracteerd en zijn honoraria en kosten rechtstreeks zal voldoen. Het betalen of voorschieten van bepaalde kosten/erelonen van een derde door het Kantoor, doet geen afbreuk aan het principe dat de rechtsverhouding met een derde waarmee wordt samengewerkt, exclusief en van meet af aan met de Cliënt ontstaat. Het Kantoor is niet aansprakelijk voor enig handelen of nalaten van de derde. Het Kantoor wordt geacht te handelen als lasthebber van de Cliënt en is onder meer gemachtigd om namens de Cliënt beperkingen in de aansprakelijkheid te aanvaarden die door derden worden toegepast. 
6.3 Indien het Kantoor aansprakelijk gesteld zou kunnen worden n.a.v. handelingen door derden, gelden in elk geval eveneens de aansprakelijkheidsbeperkingen zoals opgenomen in onderhavige algemene voorwaarden.

7. Aansprakelijkheid

7.1. Het Kantoor is verzekerd voor beroepsaansprakelijkheid d.m.v. een door de Orde van Vlaamse Balies onderschreven collectieve polis waarbij het basisbedrag van de dekking van de verzekering in eerste rang maximaal € 2.500.000 per schadegeval bedraagt. De vergoeding van de Cliënt van het Kantoor in geval van beroepsaansprakelijkheid, is ongeacht de zwaarte van de tekortkoming, beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval effectief wordt gedekt en effectief door de beroepsaansprakelijkheids-verzekeraar wordt uitbetaald. 
Indien, ongeacht de reden daarvan, geen uitkering krachtens voormelde beroepsaansprakelijkheidsverzekering geschiedt, is de aansprakelijkheid voor iedere niet-gedekte schade als gevolg van een bewezen toerekenbare tekortkoming in elk geval steeds beperkt tot tweemaal het bedrag van het totale ereloon betaald door de Cliënt voor de betrokken Opdracht. 
De Cliënt aanvaardt uitdrukkelijk de hierboven beschreven beperkingen inzake aansprakelijkheid en acht voormelde verzekering van de advocaat met de daaraan gekoppelde beperkingen, voldoende.
De Cliënt erkent dat deze aansprakelijkheidsbeperking essentieel is voor het Kantoor om tot een overeenkomst te komen en bepalend is voor de gehanteerde tarifering. 
7.2. De Cliënt aanvaardt dat eventuele aanspraken ten aanzien van het Kantoor contractueel zijn en doet afstand van gebeurlijke buitencontractuele vorderingen ten aanzien van het Kantoor.
7.3. De Cliënt aanvaardt uitdrukkelijk dat hij geen vorderingsrecht heeft, op welke grond of van welke aard ook (contractueel, buitencontractueel of anderszins) tegen andere personen dan het Kantoor. De Cliënt aanvaardt bijgevolg expliciet om onder meer geen vordering in te stellen tegen de vennoten, advocaten, bestuurders, aangestelden en/of werknemers van het Kantoor (hetzij de natuurlijke personen, hetzij de vennootschappen waarmee zij actief zijn, hetzij de vaste vertegenwoordigers van die vennootschappen), noch tegen een andere partij die gelieerd is aan het Kantoor, er werkzaam is of voor de uitvoering van een opdracht werd ingeschakeld. 
7.4. Indien het Kantoor wordt aangesproken t.g.v. een fout/nalatigheid van haar en derden (m.i.v. de Cliënt) zal het Kantoor hoogstens aansprakelijk zijn voor schade rechtstreeks door haar fout/nalatigheid veroorzaakt zonder hoofdelijk of in solidum gehouden te zijn met die derden.
7.5. Het Kantoor is niet aansprakelijk voor vertragingen of gebreken in de uitvoering van de Opdracht indien dit te wijten is aan omstandigheden buiten haar wil of controle, m.i.v. handelingen of nalatigheden ten gevolge van het falen van de samenwerking met de Cliënt of andere partijen, elektronische panne of interruptie van communicatiemiddelen niet aan haar te wijten, stakingen, of in het algemeen elke situatie die niet kon worden voorzien of vermeden bij aanvang van de Opdracht.
7.6. Elke vordering lastens het Kantoor moet op straffe van verval onverwijld in rechte worden ingesteld. Iedere aanspraak vervalt indien de vordering niet werd ingesteld binnen het jaar nadat de omstandigheid die aanleiding geeft of kan geven tot aansprakelijkheid ontdekt wordt of redelijkerwijs kon worden.  Onverminderd kortere termijnen ingevolge de wet of deze voorwaarden, verjaren alle vorderingen tegen het Kantoor uiterlijk binnen het jaar na het einde van de betrokken Opdracht.
7.7. De hierboven beschreven beperkingen inzake aansprakelijkheid zijn van toepassing op alle vorderingen, van welke aard ook, en op welke rechtsgrond dan ook, met inbegrip van zogeheten ‘zware fout’. Uitzondering geldt in geval van bedrieglijk opzet in hoofde van het Kantoor. De hierboven beschreven aansprakelijkheidsbeperkingen gelden maximaal voor zover toegelaten door het Belgisch recht.
7.8. Zowel het Kantoor als de in art. 7.3 vermelde personen en/of vennootschappen kunnen op deze algemene voorwaarden en de daarin opgenomen aansprakelijkheidsbeperkingen beroep doen (voor zover zij überhaupt al aangesproken zouden kunnen worden gelet op de overige bepalingen vervat in deze algemene voorwaarden.)

8. Beëindiging van de samenwerking

8.1. De Cliënt en het Kantoor kunnen op elk ogenblik de Opdracht beëindigen door de andere partij daarvan schriftelijk op de hoogte te brengen, mits naleving van de deontologische plichten. Dit doet geen afbreuk aan eerder gemaakte ereloonafspraken, noch aan het feit dat uitgevoerde prestaties dienen te worden vergoed. Het kantoor maakt de eindstaat van kosten en ereloon over aan de Cliënt of opvolgende advocaat en bezorgt op eerste verzoek het dossier terug.
8.2. Het Kantoor archiveert na beëindiging van elke opdracht het dossier en bewaart dit vervolgens gedurende een periode van vijf jaar. Originele documenten kunnen aan de Cliënt worden terugbezorgd, waarna hij zelf voor archivering ervan instaat. Na vijf jaar kan het dossier definitief vernietigd worden, zonder dat het Kantoor daartoe verplicht is, behoudens indien wettelijk bepaald.

9.  Witwaspreventie

9.1. Naargelang de aard van de diensten die door het Kantoor aan de Cliënt worden verstrekt, dient het Kantoor specifieke wettelijke en deontologische regels na te leven die tot doel hebben om het witwassen van geld en de financiering van terrorisme tegen te gaan. De Cliënt neemt er kennis van dat het Kantoor aldus verplicht kan zijn om de identiteit van de Cliënt alsook van zijn eventuele lasthebber(s) en uiteindelijke begunstigden, te verifiëren aan de hand van één of meerdere bewijsstukken of onafhankelijke informatiebronnen die deze gegevens kunnen bevestigen. De Cliënt levert uit eigen beweging de gegevens aan wanneer er zich wijzigingen voordoen die zijn status kunnen beïnvloeden.  De correctheid van de gegevens kan periodiek worden gecontroleerd. De meegedeelde informatie wordt door het Kantoor verwerkt en bewaard gedurende een periode van tien jaar te rekenen vanaf het einde van de zakelijke relatie of de laatste opdracht die aan het Kantoor werd toevertrouwd. 

9.2. Indien de Cliënt nalaat de nodige informatie te bezorgen, kan de Cliënt niet worden aangenomen en/of is het Kantoor genoodzaakt de tussenkomst te  beëindigen. Het Kantoor is niet aansprakelijk voor enige schade die daaruit voortvloeit. Bovendien heeft de beëindiging van de werkzaamheden geen invloed op de reeds gepresteerde en factureerbare prestaties.
9.3. Wanneer bij de uitvoering van de Opdracht feiten worden vastgesteld waarvan de advocaat vermoedt dat ze verband houden met het witwassen van geld of met de financiering van terrorisme, moet dit in bepaalde omstandigheden worden gemeld aan de Stafhouder van zijn/haar balie. De Cliënt kan het Kantoor niet aansprakelijk stellen voor de gevolgen van de rapportering die in dat kader te goeder trouw zou worden gedaan.
Deze verplichtingen doen geen afbreuk aan het beroepsgeheim dat de relatie tussen de Cliënt en zijn advocaat kenmerkt.

10.  Verwerking van persoonsgegevens

Het Kantoor verwerkt de persoonsgegevens van de Cliënt in overeenstemming met de privacyverklaring die wordt weergegeven op haar website www.sd-advocaten.be. De Cliënt erkent daarvan kennis te hebben genomen en in te stemmen met de inhoud ervan. 

11.  Intellectuele eigendom

Het is de Cliënt verboden om de door het kantoor opgestelde adviezen, nota’s, contracten, processtukken, documenten en alle andere intellectuele werkzaamheden ongeacht in welke vorm, zonder haar voorafgaande schriftelijke toestemming, zelf of met behulp van derden te verveelvoudigen, openbaar te maken of op welke wijze ook te gebruiken, buiten het kader van de Opdracht. 

12.  Elektronische communicatie

Het Kantoor is niet aansprakelijk voor gebeurlijke schade als gevolg van het ontvangen of gebruiken van haar elektronische communicatie. Het behoort de Cliënt toe om alle nodige maatregelen te nemen ter bescherming van diens eigen computer en informaticasysteem. Het Kantoor treft niettemin redelijke inspanningen om haar elektronische communicatie te vrijwaren van virussen of andere defecten die een computer/informaticasysteem kunnen infecteren.

13.  Evenwicht en rechtsgeldigheid

13.1.Partijen erkennen dat de verbintenissen zoals opgenomen in deze algemene voorwaarden, redelijk en evenwichtig zijn en overeenstemmen met hun werkelijk wil, alle omstandigheden in acht genomen.
13.2.  Indien een of meerdere bedingen ongeldig, nietig of niet-uitvoerbaar zijn, dan tast dit de geldigheid en afdwingbaarheid van de andere bedingen van deze algemene voorwaarden niet aan. De ongeldige/niet-uitvoerbare (deel)bepalingen zullen vervangen worden door geldige/uitvoerbare bepalingen die het nauwst aanleunen bij de oorspronkelijke bedoeling. Bij gebrek aan overeenstemming binnen redelijke termijn, wordt voor de rechter gevorderd om het beding aan te passen in die zin (conversie).

14.  Toepasselijk recht - Bevoegde rechtbank

14.1. Alle overeenkomsten met het Kantoor worden beheerst door het Belgisch recht en de toepasselijke deontologische regels. Enkel de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement West-Vlaanderen,  afdeling Veurne, zijn bevoegd. 
14.2. Partijen regelen hun geschillen bij voorkeur in der minne. Zij laten voorafgaand aan elke procedure bij voorkeur de zaak oproepen tot minnelijke schikking voor de rechtbank of voor een daartoe bevoegde instantie bij de Orde van Advocaten, waartoe de advocaat is aangesloten. 
14.3. Indien de Cliënt van mening is dat de advocaat ten aanzien van de verwerking van de persoonsgegevens op onrechtmatige wijze gehandeld heeft, of niet of op onvoldoende wijze tegemoetgekomen is aan het aan de advocaat gerichte verzoek, kan de Cliënt klacht indienen bij de nationale Gegevensbeschermingsautoriteit.

bottom of page